ACME LOGO

 

Αρχική
Σελίδα
Περιγραφή
Υπηρεσιών
Διδακτικό
Υλικό
Γραπτές
Εργασίες
Αξιολόγηση Οδηγός Σπουδών
& Προκήρυξη
Βιβλιογραφία Χρήσιμες
Συνδέσεις
Προγράμματα
Εκπαίδευσης

Διδακτικό Υλικό

Ποιο είναι το εκπαιδευτικό υλικό και πως χρησιμοποιείται

Το διδακτικό υλικό αποτελείται από την Εισαγωγή, τα παρακάτω δώδεκα κεφάλαια (12), καθώς και από δύο (2) βιντεοταινίες:

  • «Κοινωνικο-οικονομικές και πολιτισμικές διαστάσεις της εκπαίδευσης ενηλίκων» (40 σελίδες).
  • «Θεωρίες μάθησης και μάθηση ενηλίκων» (31 σελίδες).
  • «Χαρακτηριστικά των ενηλίκων εκπαιδευομένων και προϋποθέσεις αποτελεσματικής μάθησης» (34 σελίδες).
  • «Η εναρκτήρια συνάντηση» (58 σελίδες).
  • «Εκπαιδευτικές τεχνικές» (137 σελίδες). Το κεφάλαιο συνοδεύεται από τη βιντεοταινία 1, διάρκειας 3 ωρών, που περιέχει αποσπάσματα από μικροδιδασκαλίες και διδασκαλίες. Επίσης, συνοδεύεται  από το Παράρτημα Α («Εκπαιδευτικές τεχνικές ανά Θεματικό Πεδίο»), συνολικής έκτασης 180 σελίδων, που αναφέρεται στη μεθοδολογία εξειδικευμένης εφαρμογής των διαφόρων εκπαιδευτικών τεχνικών στα διάφορα Θεματικά Πεδία της Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης. Τέλος, συνοδεύεται από το Παράρτημα Β («Εκπαιδευτικές Τεχνικές για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες»), συνολικής έκτασης 140 σελίδων, που αναφέρεται στη μεθοδολογία εξειδικευμένης εφαρμογής των διαφόρων εκπαιδευτικών τεχνικών στο πλαίσιο της εκπαίδευσης/κατάρτισης κοινωνικών ομάδων που απειλούνται από κοινωνικό αποκλεισμό.
  • «Εκπαιδευτικά μέσα και εκπαιδευτικός χώρος» (44 σελίδες). Η βιντεοταινία 1 συνοδεύει και αυτό το κεφάλαιο.
  • «Σχεδιασμός διδακτικής ενότητας» (33 σελίδες).
  • «Η πρακτική άσκηση» (49 σελίδες).
  • «Ο ρόλος του εκπαιδευτή στη σύνδεση της κατάρτισης με την απασχόληση» (24 σελίδες).
  • «Αξιοποιώντας την ομάδα στην εκπαίδευση» (137 σελίδες). Το κεφάλαιο αυτό περιέχει ζητήματα δυναμικής της ομάδας, καθώς και ζητήματα επικοινωνίας και συμβουλευτικής στο πλαίσιο της εκπαίδευσης ενηλίκων. Επίσης περιέχει αναφορές στο ζήτημα της εκπαιδευτικής αντιμετώπισης των δύο φύλων. Συνοδεύεται από τη βιντεοταινία 2, διάρκειας 2 ωρών, που περιέχει αποσπάσματα (μορφή ντοκιμαντέρ) από σεμινάριο με αντικείμενο την επικοινωνία.
  • «Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου» (38 σελίδες).
  • «Ο ρόλος του 'νέου' εκπαιδευτή ενηλίκων» (16 σελίδες).

Το έντυπο διδακτικό υλικό συνοδεύεται από «Βιβλιογραφικό Οδηγό». Το υλικό αυτό συμπληρώνεται από τα βιβλία:

  • «Πρακτικός οδηγός του εκπαιδευτή», των D. Noye και J. Piveteau, εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα, 2002 (2η έκδ.).
  • «Η επιβίωση στις ομάδες» του T. Douglas, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 1997.

Και από αποσπάσματα από το βιβλίο:

  • «Η εκπαίδευση ενηλίκων», του Α. Rogers, εκδ. Μεταίχμιο, Αθήνα, 1999.

Τα δύο βιβλία και τα αποσπάσματα του τρίτου συνδέονται άρρηκτα με διάφορα κεφάλαια του διδακτικού υλικού (με την ένδειξη «Παράλληλο Διάβασμα»). Η μελέτη των κεφαλαίων συνεπάγεται και τη μελέτη των αποσπασμάτων αυτών.

Προδιαγραφές χρήσης του υλικού

Σημειώνονται τα εξής σε ό,τι αφορά τις προδιαγραφές χρήσης του υλικού από τους εκπαιδευόμενους εκπαιδευτές θεωρητικής κατάρτισης:

  • Είναι απαραίτητο να μελετηθούν από όλους τα παρακάτω κεφάλαια (ή μέρη κεφαλαίων) δεδομένου ότι η ύλη αυτή είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένη με την εκπόνηση των Εργασιών Ι, ΙΙ, ΙΙΙ, καθώς και το σχεδιασμό και την παρουσίαση της Μικροδιδασκαλίας 15΄ και της Μικροδιδασκαλίας 20΄:
  • Η Εισαγωγή.
  • Από το κεφάλαιο 1 η ενότητα 1 και η υποενότητα 3.3.
  • Το κεφάλαιο 3.
  • Από το κεφάλαιο 4 οι ενότητες 1-3, 6-8.
  • Το κεφάλαιο 5.
  • Από το Παράρτημα Α του κεφαλαίου 5 μία μόνο Ενότητα (την επιλέγετε εσείς, για να προσιδιάζει στις απαιτήσεις ενός Θεματικού Πεδίου στο οποίο δραστηριοποιείστε). Το 3ο θέμα της Εργασίας ΙΙ θα σχετίζεται με αυτή την Ενότητα που θα επιλέξετε.
  • Από το Παράρτημα Β του κεφαλαίου 5 μία μόνο Ενότητα (όποια επιθυμείτε) προκειμένου να εξοικειωθείτε με την εκπαίδευση των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Το 3ο θέμα της Εργασίας ΙΙ θα σχετίζεται και με αυτή την Ενότητα.
  • Το κεφάλαιο 6 (εκτός των σελίδων 27-31).
  • Το κεφάλαιο 7.
  • Το κεφάλαιο 9.
  • Από το κεφάλαιο 10 οι ενότητες 1-6, 10-11.
  • Το κεφάλαιο 11.
  • Το κεφάλαιο 12.
  • Επίσης είναι απαραίτητο να μελετηθούν από όλους με προσοχή τα κείμενα με την ένδειξη «Παράλληλο Διάβασμα» στα οποία παραπέμπουν τα ανωτέρω κεφάλαια ή μέρη κεφαλαίων.
  • Οι εκπαιδευτές θεωρητικής κατάρτισης που είναι και εκπαιδευτές βασικών δεξιοτήτων στη χρήση πληροφορικής είναι απαραίτητο να μελετήσουν και την Ενότητα «Εκπαιδευτικές Τεχνικές στο Θεματικό Πεδίο 'Πληροφορική'», που βρίσκεται στο Παράρτημα Α του κεφαλαίου 5. Επίσης μελετούν και τις σελίδες 27-31 του κεφαλαίου 6. Στην Εργασία ΙΙ θα τους ζητηθεί να γράψουν ένα ειδικό τμήμα της που θα σχετίζεται με τα δύο αυτά κείμενα.
  • Οι εκπαιδευτές θεωρητικής κατάρτισης που είναι και εκπαιδευτές πρακτικής άσκησης μελετούν υποχρεωτικά και το κεφάλαιο 8. Στην Εργασία ΙΙ θα τους ζητηθεί να γράψουν ένα ειδικό τμήμα της που σχετίζεται με το κεφάλαιο αυτό.

Η μελέτη του υπόλοιπου μέρους του διδακτικού υλικού είναι προαιρετική, ωστόσο ασφαλώς προσδίδει περισσότερο βάθος στη μελέτη των προαναφερθέντων κεφαλαίων.

Το υλικό περιέχει μια σειρά από στοιχεία που αποσκοπούν να ενεργοποιήσουν το ενδιαφέρον σας και να σας διευκολύνουν στην «εξ αποστάσεως» μελέτη σας (ασκήσεις, προσδοκώμενα αποτελέσματα, συνόψεις, κείμενα για περαιτέρω μελέτη κλπ). Μπορείτε να διαβάσετε στην Εισαγωγή του διδακτικού υλικού οδηγίες που αποσκοπούν να καταστήσουν τον τρόπο που θα χρησιμοποιήσετε το υλικό αποτελεσματικό και δημιουργικό.

Η εκπαιδευτική λειτουργία των δύο βιντεοταινιών είναι η ακόλουθη. Όταν οι εκπαιδευόμενοι μελετούν τα κεφάλαια 5-6 και 10, παρακολουθούν αντίστοιχα στις βιντεοταινίες 1 και 2 στιγμιότυπα που σχετίζονται με τα μελετώμενα ζητήματα. Μέσα από οδηγίες που περιέχονται σε ασκήσεις των κεφαλαίων αυτών, οι εκπαιδευόμενοι αναλύουν τα στιγμιότυπα και τα συσχετίζουν με το περιεχόμενο των κεφαλαίων, με προσδοκώμενο αποτέλεσμα την εμβάθυνση και εμπέδωση όσων μελετούν.
Το CD-ROM που μελετάται (προαιρετικά) συνοδευτικά προς το έντυπο και οπτικοακουστικό διδακτικό υλικό περιέχει: α) υπερκείμενα (hypertext) β) ολόκληρο το υλικό των 12 κεφαλαίων και των Παραρτημάτων τους γ) βιβλιογραφικό οδηγό δ) συνδέσεις με βάσεις δεδομένων ε) δυνατότητα αναζήτησης λέξεων-κλειδιών και θεμάτων.

Στόχος και λειτουργία των «Κειμένων για περαιτέρω μελέτη»

Στο τέλος κάθε Κεφαλαίου του διδακτικού υλικού, κάτω από τον τίτλο «Κείμενα για περαιτέρω μελέτη», ο συγγραφέας ξεχωρίζει από τη βιβλιογραφία και σας προτείνει ορισμένα βασικά μέρη βιβλίων ή άλλα κείμενα που μπορούν να σας χρησιμεύσουν για περαιτέρω ανάπτυξη του προβληματισμού σας. Είναι ευνόητο ότι η μελέτη αυτών των κειμένων είναι προαιρετική.
Για να σας διευκολύνουμε ως προς την πρόσβαση σε αυτά τα κείμενα για περαιτέρω μελέτη, όλα ανεξαιρέτως:

  • Είτε περιέχονται στα τρία βιβλία (Rogers, Douglas, Noye-Piveteau) που συνοδεύουν το διδακτικό υλικό (και επίσης περιέχονται και στο CD-ROM).
  • Είτε περιέχονται μόνο στο CD-ROM


ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ Ε.Π. «ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ» ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ Συγχρηματοδότηση κατά 75% ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ